Hav du husket brillen? – Ny kampagne sætter fokus på fyrværkerisikkerhed
Dette års hovedkampagne har særligt fokus på børn og unge mænd, da de fortsat er overrepræsenteret i ulykkesstatistikkerne.
Traditionen tro er Sikkerhedsstyrelsen nu i luften med en ny kampagne omkring sikker brug af fyrværkeri. Sikkerhedsstyrelsen sætter i år fokus på det vigtigste tilbehør til nytårsaften – sikkerhedsbrillerne. Ved at lade børn og unge selv tage ejerskab gennem musik skal budskabet spredes på en ny måde – og med et glimt i øjet.
I spidsen står Benjamin Hav, som har påtaget sig rollen som coach for en folkeskoleklasse, der har indspillet årets nytårssang “Hav du husket brillen?”.
– Vi ved, at mange unge glemmer sikkerhedsbrillerne, når festen og fyrværkeriet begynder. Hele 85 % af de alvorligt tilskadekomne sidste år brugte ikke sikkerhedsbriller. Derfor har vi valgt at bruge musik som et positivt og fællesskabende greb til at få budskabet til at hænge fast, siger Helle Andersen, teamleder i Sikkerhedsstyrelsen.
Sangen “Hav du husket brillen?” og den tilhørende musikvideo bliver delt på Sikkerhedsstyrelsens sociale medier og diverse musiktjenester frem mod nytårsaften. Kampagnen kører desuden i Benjamin Havs YouTube-univers ”Benjamins Verden”. Se traileren nedenfor:
Dele af kampagnen "Hav du husket brillen?" indgår i årets undervisningsmateriale til landets skoler som led i den forebyggende indsats mod fyrværkeriulykker.
Sæt fyrværkerisikkerhed på skoleskemaet
Hjælp med at undgå, at børn og unge kommer til skade med fyrværkeri til nytår. Sæt fyrværkerisikkerhed på skoleskemaet i december og brug det gratis undervisningsmateriale fra Sikkerhedsstyrelsen.