Orienteringspligt - giv besked hvis din tjeneste eller dit produkt ikke er tilgængelig

Hvis du er tjenesteyder og konstaterer, at din tjeneste, fx en e-handelstjeneste, banktjeneste eller e-bog, ikke lever op til kravene om tilgængelighed, skal du orientere Sikkerhedsstyrelsen om de mangler, du har konstateret ved din tjeneste. Det samme gælder, hvis du er fabrikant, importør eller distributør og du har gjort et produkt tilgængeligt, selv om det ikke er i overensstemmelse med reglerne.

Lovens krav

Som tjenesteyder, fabrikant, importør eller distributør er du forpligtet til straks at orientere kontrolmyndigheden i alle de medlemsstater, hvor du leverer din tjeneste, hvis du opdager, at din tjeneste eller dit produkt ikke lever op til tilgængelighedskravene. Du skal samtidig orientere om, hvad du har gjort for at imødegå manglerne.

Hvis du opdager en mangel ved din tjeneste eller dit produkt, skal du altså så hurtigt som praktisk muligt, og senest inden for 14 dage, orientere Sikkerhedsstyrelsen.

Hvor sender du orienteringen hen?

Du kan orientere om mangler ved din tjeneste eller dit produkt ved at sende en mail til sik@sik.dk. Hvis du er tjenesteyder, skal du i mailen  angive tjenestens navn og et direkte link til der, hvor du leverer tjenesten.

Er du fabrikant, importør eller distributør, skal du angive produktets oplysninger i form af produktnavn og eventuelle produkt-, serie- og batchnumre.

Du skal i begge tilfælde oplyse om en kontaktperson, som kan kontaktes, hvis der er spørgsmål til sagen.

Hvad skal orienteringen indeholde?

I orienteringen skal du beskrive de uoverensstemmelser, du har konstateret, og hvornår du har konstateret dem. Der skal være tale om en konkret oplistning af manglerne. Det kan eksempelvis være ved at angive "skærmlæsere kan ikke læse menuerne" eller "kontrasten mellem tekst og baggrund er for lav". Der er i princippet ikke nogen nedre grænse for, hvad der skal orienteres om.

Samtidig skal du beskrive, hvordan du har taget hånd om manglerne. Det vil sige, hvad du har gjort indtil videre for at løse problemet, eller hvilke tiltag, du har iværksat for at løse problemet, hvis det ikke allerede er løst, når du foretager orienteringen. Planlagte tiltag skal beskrives med en konkret handlingsplan og der skal angives en tidshorisont for tiltagene.