Cigaretter og rulletobak med kendetegnende aroma må ikke sælges i Danmark

Sikkerhedsstyrelsen får en del henvendelser om, at der kan være tobaksvarer, blandt andet mentolprodukter, i handlen, som ulovligt har en kendetegnende aroma.
Uanset om Sikkerhedsstyrelsen skal behandle en anmeldelse eller i forbindelse med markedsovervågning ønsker at undersøge produkter, kan processen ofte vare 3-6 måneder, før der eventuelt kan træffes en afgørelse om, at et produkt ikke overholder lovgivningen. Proceduren følger direkte af retningslinjer fra EU.

Opdatering 20. januar 2021

Med baggrund i ekspert-udtalelser vurderer Sikkerhedsstyrelsen, at brug af mentol i tobaksvarer er i strid med tobaksvarelovens bestemmelse om, at tobaksvarer ikke må indeholde tilsætningsstoffer, der letter inhalering eller nikotinoptagelse. 

Dette er brancheorganisationer og virksomheder blevet orienteret om 18. januar 2021.

 

Notat om mentol i tobaksvarer januar 2021

Danmark følger EU-regler

Den danske tobakslovgivning er en implementering af EU-regler. Siden 2016 har det i Danmark været forbudt at markedsføre cigaretter og rulletobak med en kendetegnende aroma. Forbuddet gælder kun disse to typer tobaksprodukter. I en overgangsperiode frem til 20. maj 2020 har det fortsat været tilladt at sælge cigaretter og rulletobak med kendetegnende aroma, hvis produkterne havde en salgsvolumen i EU på 3 procent eller mere. For denne type produkter trådte forbuddet i kraft den 20. maj 2020. Kendetegnende aroma af mentol blev derfor først omfattet af forbuddet i maj 2020.

Forbuddet er i høj grad blevet efterlevet af fabrikanter og importører i Danmark, men Sikkerhedsstyrelsen fører løbende kontrol med, at der ikke er cigaretter eller rulletobak med mentol eller andre kendetegnende aromaer i handelen i Danmark.

Ikke forbud mod ingredienser

Det er vigtigt at slå fast, at der ikke i lovgivningen er forbud mod ingredienserne, der kan give et produkt en kendetegnende aroma. Forbuddet gælder alene, når det er selve produktet, der har en kendetegnende aroma. I lovgivningen er det defineret således:
"En fremtrædende duft eller smag af andet end tobak, som er resultatet af et tilsætningsstof eller en kombination af tilsætningsstoffer, herunder frugt, krydderier, urter, alkohol, slik, mentol eller vanilje, og som duftes eller smages før eller under forbruget af tobaksvaren."

Grundig proces i sager om tobaksvarer med mentol

En af Sikkerhedsstyrelsens opgaver i forbindelse med markedsovervågning af tobaksområdet er at sørge for, at der kun figurerer produkter i tobaksregistret, som lever op til kravene og dermed er lovlige at markedsføre i Danmark. En del af kontrollen er også en afklaring af, hvorvidt et produkt har en kendetegnende aroma.

I øjeblikket er Sikkerhedsstyrelsen i gang med at afklare i en række sager, hvorvidt de pågældende produkter har en kendetegnende aroma af mentol. Så længe der ikke er truffet afgørelse i sagerne, figurerer produkterne stadig i tobaksregistret, og dermed kan produkterne lovligt markedsføres i Danmark, indtil der eventuelt træffes en afgørelse om et forbud.

Hvis der bliver truffet afgørelse om, at produkterne har en kendetegnende aroma af mentol, vil produkterne blive fjernet fra tobaksregistret, og herefter kan de ikke længere markedsføres lovligt i Danmark.

Fælles sagsbehandlingsproces i EU

Uanset om der er tale om et nyt produkt eller et produkt, der allerede er på markedet, så er Sikkerhedsstyrelsen forpligtet til at følge den samme procedure, hvis der er mistanke om, at produktet har en kendetegnende aroma. Proceduren følger direkte af en EU-forordning. Proceduren er omfattende, og der kan gå 3-6 måneder fra opstart til afgørelse.

EU-proceduren trin for trin

  • Første partshøring - svarfrist 4 uger. Fabrikanten eller importøren skal have mulighed for at forklare sig i en partshøring. Her er der en svarfrist på 4 uger. Samtidig skal virksomheden blandt andet oplyse, om det samme produkt er i handelen i andre EU-lande.
  • Orientering af EU. Efter svarfristen i partshøringen skal Sikkerhedsstyrelsen orientere EU-Kommissionen og de øvrige EU-lande om produktet. Dette skal sikre, at der ikke er flere EU-lande, der samtidig er i gang med sager om det samme produkt. Det land, der først har indledt en sag, skal gennemføre den.
  • Uafhængigt rådgivende panel - svarfrist 3 måneder. Hvis der er behov for det i processen, er det muligt at konsultere det uafhængige rådgivende panel i EU. Panelet er nedsat med det formål at afgøre, om tobaksvarer har en kendetegnende aroma.
  • Anden partshøring - svarfrist 4 uger. Hvis der er indhentet yderligere oplysninger, har fabrikant/importør ret til endnu en partshøring med en svarfrist på 4 uger.
  • Tredje partshøring - svarfrist 14 dage. Er der brug for, at myndigheden indhenter yderligere oplysninger efter anden partshøring, har fabrikant/importør ret til at forklare sig i en tredje partshøring. Denne gang er der typisk en svarfrist på 14 dage.
  • Afgørelse i EU-høring - svarfrist 3 uger. Nu kan der træffes en afgørelse. Denne afgørelse skal - før den afgives til fabrikant/importør - sendes i høring i de øvrige EU-lande og hos EU-Kommissionen, og der er en svarfrist på 3 uger.
  • Endelig afgørelse. Kommer der ikke indsigelser, kan den endelige afgørelse sendes til fabrikant/importør.
  • EU kan genstarte processen. Hvis der er indsigelser, har EU-Kommissionen ret til at sætte hele proceduren med partshøringer i gang igen for at sikre en ensartet sagsbehandling i hele EU. Hvis EU-Kommissionen igangsætter proceduren igen, må Sikkerhedsstyrelsen dog gerne træffe afgørelse omkring kendetegnende aroma. Hvis EU-Kommissionen i sin egen proces kommer frem til et andet resultat, skal vi i Danmark, ligesom de øvrige EU-lande, tilpasse os Kommissionens beslutning.

24. august 2020