Når du vil tatovere på et midlertidigt tatoveringssted

Der gælder stort set de samme krav for et fast tatoveringssted og et midlertidigt tatoveringssted, for eksempel i mobile tatoveringsvogne og på messer, festivaller og markedspladser.
Der er dog enkelte undtagelser til hygiejnekravene og kravene til opbevaring af tatoveringsblæk og tatoveringsudstyr. Desuden er der særlige regler om registrering.

Kravene til ikke faste tatoveringssteder

Generelt gælder kravene i tatoveringsloven og i bekendtgørelse nr. 966 af 27. juni 2018 om infektionshygiejne og forbrugerinformation på tatoveringssteder, uanset hvor der tatoveres.

Der er dog et par undtagelser jf. §12 i bekendtgørelsen:

  • Der skal være adgang til en håndvask, der ikke er i nærheden af toiletter og som er indenfor en rækkevidde af 25 meter fra hver tatoveringsstation.
  • Der skal være nem adgang til håndsæbe, hånddesinfektionsmiddel og engangs-papirhåndklæder.
  • Uåbnet tatoveringsblæk, sterilt og rent tatoveringsudstyr skal opbevares i lukket opbevaring.

Krav til registrering

Et midlertidigt tatoveringssted skal enten registreres som en enhed, fx en tatoveringsmesse, eller den enkelte tatovør skal være registreret med et TAST-nummer.

Det er vigtigt, at tatoveringsstedet registrerer korrekt, om der bliver udført traditionelle tatoveringer eller kosmetiske tatoveringer. Hvis tatoveringsstedet tilbyder begge typer, skal dette registreres, og sker der ændringer, skal Sikkerhedsstyrelsen have information om det via ændringsblanketten på Virk.dk.

Information til kunderne

Der skal udleveres den lovpligtige patientinformation til kunden, inden du begynder tatoveringen.