Et konkret udgangspunkt
Den virksomhedsbaserede markedsovervågning skal skabe større sammenhæng for virksomheder ved Sikkerhedsstyrelsens kontrol. Sikkerhedsstyrelsen vil under besøg i en virksomhed tage udgangspunkt i kontrol på et eller flere konkrete områder. Det kan være produkter, som bliver udtaget før, under eller efter besøget, eller det kan være tjenester eller arbejdsgange, som Sikkerhedsstyrelsen skal kontrollere.
Dialog om forpligtelser
Under besøget er der dialog om virksomhedens indsats for at leve op til forpligtelserne i lovgivningen. Det kan for eksempel være i form af egenkontrolindsatser, registrering og håndtering af klager samt processer ved orientering til forbrugere og myndigheder.
Den virksomhedsbaserede markedsovervågning skal bidrage til at sikre effektiv vejledning til virksomheder om regler, ansvar og forpligtelser mv. og styrke virksomhedernes egen indsats omkring sikkerhed og lovlighed.
Markedsovervågningen kan foregå både hos fabrikanter, importører, distributører og tjenesteydere. Niveauet afpasses altid efter virksomhedens rolle i omsætningsleddet og ud fra kravene i love, bekendtgørelser eller forordninger, som gælder for det konkrete område. Reglerne kan findes på www.sik.dk.
Tilsynsbesøg - produkter
Markedsovervågningen og tilsynsbesøget kan blandt andet indeholde dette:
- Vi kontrollerer de udtagne produkter for eksempelvis CE-mærkning, EU-overensstemmelseserklæring, ydeevnedeklaration og teknisk dokumentation, fx testrapporter.
- Efter gennemgangen af produkterne spørger vi mere generelt ind til virksomhedens håndtering af dokumentationen for produkter.
- Afhængig af, om virksomheden er fabrikant, importør eller distributør af nogle af produkterne, spørger vi ind til de metoder, der knytter sig til disse roller i omsætningsleddet.
- Virksomheden fremviser, hvordan klager vedrørende produktsikkerhed registreres og hvordan de anvendes til fremadrettet at forbedre produktsikkerheden.
- Vi spørger ind til virksomhedens fremgangsmåde, hvis et produkt viser sig ikke at leve op til produktsikkerhedsreglerne. Det kan være interne processer i forbindelse med tilbagetrækning, tilbagekaldelse og orientering til myndigheder og forbrugere, og det kan også være eksempler på konkrete tilbagetrækningssager.
Virksomheder kan forberede tilsynsbesøget ved bl.a. at sætte sig ind i de regler, som gælder for virksomhedens rolle i omsætningsleddet.
Tilsynsbesøg - tilgængelighed
Markedsovervågningen og tilsynsbesøget kan blandt andet indeholde dette:
- Med fokus på tilgængelighed kontrollerer vi, om de produkter og tjenester, som virksomheden udbyder, lever op til de gældende regler og krav om tilgængelighed. Vi mødes både med fabrikanter, importører og distributører i relation til produkter, samt med tjenesteydere, der leverer digitale tjenester.
- Vi ser på, om produkter, der er bragt i omsætning efter 28. juni 2025, er designet og fremstillet i overensstemmelse med tilgængelighedskravene, herunder kompatibilitet med hjælpemidler og at relevante oplysninger er tilgængelige.
- Vi kontrollerer, om teknisk dokumentation, EU-overensstemmelseserklæring og CE-mærkning er udarbejdet og opbevaret i overensstemmelse med reglerne, samt om brugsanvisninger og sikkerhedsinformation foreligger på dansk i et klart og forståeligt format.
- For tjenester spørger vi ind til, hvordan virksomheden sikrer, at tilgængelighed er indarbejdet i tjenestens udformning, drift og vedligeholdelse. Endvidere ser vi på om tjenesten præsenteres på en måde, der er forståelig og opfattelig for brugeren – herunder bl.a. med passende skriftstørrelse og kontrast.
Formålet er at sikre, at både produkter og tjenester, som udbydes på det danske marked, lever op til reglerne om tilgængelighed og dermed kan anvendes af alle brugere, herunder personer med handicap og andre funktionsbegrænsninger.
Afrapportering
Umiddelbart efter besøget vil der blive givet en mundtlig afrapportering fra Sikkerhedsstyrelsens medarbejdere. Efter tilsynsbesøget vil der blive sendt et brev med opfølgning på besøget.
Regler - produkter
Sikkerhedsstyrelsen fører kontrol med en lang række produktområder. Produktområder er omfattet af følgende lovgivning.
Lov nr. 799 af 9. juni 2020 om produkter og markedsovervågning med senere ændringer
Sikkerhedsstyrelsen er kontrolmyndighed, jf. § 9, stk. 3, for følgende produkter omfattet af § 2, stk. 1:
- Generel produktsikkerhed, jf. nr. 1.
- Maskiner, jf. nr. 2.
- Atex, jf. nr. 3.
- Elevatorer, jf. nr. 4.
- Trykbærende udstyr, jf. nr. 5.
- Transportabelt trykbærende udstyr, jf. nr. 6.
- Simple trykbeholdere, jf. nr. 7.
- Aerosoler, jf. nr. 8.
- Elektrisk materiel, jf. nr. 9.
- Fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler, jf. nr. 10.
- Legetøj, jf. nr. 11.
- Metrologi, jf. nr. 13-19.
- Mærkning af fodtøj, jf. nr. 21.
- Færdselsrelaterede produkter, jf. nr. 22-36.
- Mærkning af tekstilprodukter, jf. nr. 37.
- Tovbaneanlæg, jf. nr. 38.
- Personlige værnemidler, jf. nr. 39.
- Gasapparater, jf. nr. 40.
Sikkerhedsstyrelsen er endvidere kontrolmyndighed på følgende produkter omfattet af § 2, stk. 2:
- Elektrisk materiel, jf. nr. 1.
- Gasmateriel, jf. nr. 2.
- Måleinstrumenter, jf. nr. 3.
- Færdselsrelaterede produkter, jf. nr. 4.
- Cykler, jf. nr. 5.
- Styrthjelme, jf. nr. 6.
- Sikkerhedsudstyr til børn i biler m.v., jf. nr. 7.
- Små motoriserede køretøjer, jf. nr. 8.
- Advarselsanordninger, jf. nr. 9.
Lovbekendtgørelse nr. 958 af 22. juni 2022 om radioudstyr og elektromagnetiske forhold
Sikkerhedsstyrelsen er kontrolmyndighed på området for radioudstyr og elektromagnetiske forhold, jf. § 32.
Bekendtgørelse nr. 1689 af 15. december 2015 om fritidsfartøjer og personlige fartøjer med senere ændringer
Sikkerhedsstyrelsen er kontrolmyndighed på området for fritidsfartøjer, jf. § 42, stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 1465 af 28. juni 2021 om markedsføring, salg og markedskontrol af byggevarer
Sikkerhedsstyrelsen er kontrolmyndighed på området for byggevarer og byggevarer i kontakt med drikkevand, jf. § 7, stk. 1.
Lovbekendtgørelse nr. 1736 af 26. august 2021 om våben og eksplosivstoffer m.v.
Sikkerhedsstyrelsen er kontrolmyndighed på området for udgangsstoffer til eksplosivstoffer, jf. § 1, stk. 8.
Sikkerhedsstyrelsen er også kontrolmyndighed på området for eksplosivstoffer til civil brug, jf. § 1, i bekendtgørelse nr. 862 af 24. juni 2018 om ændring i forretningernes fordeling mellem ministrene.
Lovbekendtgørelse nr. 2166 af 19. november 2021 om miljøvenligt design af energirelaterede produkter
Sikkerhedsstyrelsen er kontrolmyndighed på området for ecodesign, jf. § 10, stk. 1.
Lovbekendtgørelse nr. 186 af 2. februar 2022 om supplerende bestemmelser til forordning om opstilling af rammer for energimærkning m.v.
Sikkerhedsstyrelsen er kontrolmyndighed på områder for produktenergimærkning, jf. § 2.
Lovbekendtgørelse nr. 1489 af 18. juni 2021 om tobaksvarer m.v.
Sikkerhedsstyrelsen er kontrolmyndighed på området for tobaksvarer m.v., jf. § 32, stk. 1 og 2.
Lovbekendtgørelsen nr. 1876 om elektroniske cigaretter m.v.
Sikkerhedsstyrelsen er kontrolmyndighed på området for elektroniske cigaretter m.v., jf. § 19, stk. 1.
Regler - tilgængelighed
Lovbekendtgørelse nr. 801 af 7. juni 2022 om tilgængelighedskrav for produkter og tjenester (tilgængelighedsloven).
Sikkerhedsstyrelsen varetager opgaven som kontrolmyndighed. Det står i § 45, stk. 2 i tilgængelighedsloven.