Forretningsorden

Forretningsorden for Rådet for El- og Gasteknisk Sikkerhed - 2025-2026.

1. Rådet for El- og Gasteknisk Sikkerhed

Rådet for El- og Gasteknisk Sikkerhed (REGS) er nedsat af erhvervsministeren i medfør af § 25 i elsikkerhedsloven, jf. LBK nr. 26 af 10. januar 2019, med senere ændringer, som et uafhængigt og sagkyndigt råd. Erhvervsministeren rådfører sig med rådet om den sikkerhedstekniske udvikling på el- og gasområdet.

REGS yder rådgivning vedrørende sikkerhed på de områder, der er reguleret af nedenstående love med tilhørende bekendtgørelser:

  • Lov om sikkerhed ved elektriske anlæg, elektriske installationer og elektrisk materiel (elsikkerhedsloven), jf. LBK nr. 26 af 10. januar 2019 med senere ændringer.
  • Lov om autorisation af virksomheder på el-, vvs- og kloakinstallationsområdet, jf. LBK nr. 30 af 11. januar 2019.
  • Lov om sikkerhed for gasanlæg og gasinstallationer (gassikkerhedsloven), jf. lov nr. 61 af 30. januar 2018 med senere ændringer.

Dermed refererer teknisk sikkerhed til det myndighedsansvar, der omfatter en klar reguleringsramme med foranstaltninger, procedurer og standarder, der skal beskytte både nutidens og fremtidens el- og gassystemer samt dem der opholder sig i nærheden af dem.

REGS er sammensat for en toårig periode, jf. bekendtgørelse nr. 1170 af 14 november 2024, og dermed er forretningsordenen ligeledes gældende for en toårig periode. Dette skal medvirke til at fokus for rådet er så konkret og aktuelt som muligt. Denne forretningsorden er gældende fra den 1. januar 2025 til og med den 31. december 2026.

2. Rådets fokus

REGS’ medlemmer skal holde sig orienteret og informeret om den el- og gassikkerhedstekniske udvikling i Danmark for at kunne yde rådgivning til erhvervsministeren, når ministeren ønsker at rådføre sig eller når rådet anser det for nødvendigt at informere ministeren om aktuelle emner. Rådsmedlemmerne holdes ajour med udviklingen på det sikkerhedstekniske område, bl.a. gennem løbende orienteringer fra Sikkerhedsstyrelsen.

Den grønne omstilling medfører en række samfundsmæssige problemstillinger, og kræver samfundsresiliens, så både samfund og brancher kan omstille og tilpasse sig på baggrund af vejledning og regulering, der baserer sig på tværfagligt og tværnationalt samarbejde samt videndeling. Derfor er det også hensigten, at rådet tænker på tværs af myndigheder og opsøger samarbejde med andre råd, nævn e.l., som kan give indsigt i de temaer, man vil undersøge.

Produktion, lagring og transport af nye grønne gasarter er og bliver et stort tema i den grønne omstilling i de kommende år. Dog er der endnu kun begrænset viden om, hvordan disse gasarter opfører sig, når de skal håndteres i storskala. Det er allerede nu klart, at disse gasarter udgør en væsentlig større risiko for eksplosioner og andre typer ulykker end det vi i dag kender fra naturgasområdet. Derfor bliver den sikkerhedstekniske regulering på området et væsentligt element i at nedbringe risikoen for netop ulykker.

REGS omsætter de temaer og drøftelser, der tages op på møderne til konkret rådgivning og information til det politiske niveau.

3. Rådets sammensætning

REGS kommer i perioden 2025-2026 til at bestå af syv medlemmer, hvoraf et medlem udpeges som forperson. Forpersonen indstilles til erhvervsministeren af Sikkerhedsstyrelsen, og udvælges ud fra kriterierne om at have en så neutral baggrund som muligt, og uden en ensidig tilknytning til en bestemt kommerciel virksomhed.

Medlemmerne er udpeget baseret på deres organisationstilknytning og strategiske placering. De repræsenterede brancher og myndigheder er valgt ud fra det fokus som rådet vil indtage de kommende to år. Dermed har de udpegede medlemmer et ansvar for at bidrage med teknisk strategisk indsigt qua deres virke og funktion i de repræsenterede organisationer.

Følgende medlemsorganisationer er repræsenteret for 2025-2026 perioden:

  • Dansk Industri
  • Energinet
  • Evida
  • Foreningen for Rådgivende Ingeniører
  • Green Power Denmark
  • TEKNIQ Arbejdsgiverne

4. Forpersonens opgaver

Forpersonen leder rådets møder.

Forpersonen og Sikkerhedsstyrelsen fastsætter i samråd tid, sted og form for rådets møder. Forpersonen kan inddrage rådets medlemmer for bidrag til mødedagsordener.

Forpersonen kan indbyde sagkyndige eller repræsentanter for særlige interesser til at deltage i møderne.

5. Rådsmøder m.v.

Dagsorden for møderne samt mødedokumenter udsendes mindst en uge før mødet, medmindre særlige forhold gør sig gældende.

Efter rådsmøder udsendes inden fire uger beslutningsreferat med angivelse af konklusioner på rådets drøftelser samt et resumé af de væsentligste diskussionspunkter. Referatet godkendes på det efterfølgende rådsmøde. Referater fra rådets møder offentliggøres på Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside i det omfang, der ikke indgår tavshedsbelagte oplysninger, jf. forvaltningslovens § 27, eller i øvrigt indgår personfølsomme oplysninger.

Sikkerhedsstyrelsen varetager sekretariatsfunktionen for REGS. Sekretariatet indkalder til møder, indsamler input til dagsorden fra medlemmerne, udarbejder referat og forestår det praktiske omkring møderne.

Udpegede medlemmer, som er forhindret i at deltage på et møde, skal melde afbud til Sikkerhedsstyrelsen. Ved et afbud har medlemmerne mulighed for at indsende skriftlig fremsættelse af kommentarer til mødematerialet til forpersonen gennem Sikkerhedsstyrelsen, som vil bringe disse op på mødet. Det er ikke muligt at sende en substitut.

6. Rådsmedlemmers opgaver

Rådsmedlemmer bidrager til at løse rådets opgaver ved at tilføre den viden og ekspertise omkring teknisk sikkerhed og brancheforhold, der har ført til udnævnelsen.

Rådsmedlemmerne deltager i drøftelser på møderne og i fastlæggelse af emner til dagsordenen.

8. Inhabilitet

Et medlem af REGS kan være inhabil i forhold til en bestemt sag i medfør af principperne i forvaltningslovens § 3 og vil i så fald ikke kunne deltage i rådets drøftelse af sagen. Medlemmet er forpligtet til inden mødet at gøre forpersonen opmærksom på, at der foreligger inhabilitet eller eventuel tvivl om habilitet i en konkret sag. Rådet afgør i det enkelte tilfælde, om der er tale om inhabilitet.

9. Pressekontakt

Kun forpersonen repræsenterer Rådet for El- og Gasteknisk Sikkerhed i pressesager og kan udtale sig på rådets vegne.


Ændret forretningsorden blev vedtaget på konstituerende møde i Rådet for El- og Gasteknisk Sikkerhed den 20. marts 2025.

Ændret forretningsorden er godkendt af Erhvervsminister Morten Bødskov den 19. maj 2025.