Sådan fungerer track and trace, når du er fabrikant eller importør

Her kan du se kravene til dig, der er fabrikant eller importør af tobaksvarer. Disse krav gælder, hvis du sælger tobaksvarer til videresalg.
Indholdet er senest revideret 16. april 2024

Din virksomhed skal være registreret

Hvis din virksomhed ikke er registreret, kan du fra 20. maj 2024 ikke lovligt modtage tobaksvarer eller håndtere tobaksvarer til videresalg.

For fabrikanter og importører kræves registrering af din virksomhed, herunder en økonomisk operatør (EO-ID) og det anlæg hvor der sker produktion, oplagring og/eller omladning, som ved registrering får et anlægs-ID (FID).

Fabrikanter skal også registrere produktionsanlæg

Som fabrikant inden for EU skal du registrere dit produktionsanlæg og alle øvrige anlæg, der er led i handlen med tobaksvarer, for eksempel et lager eller et distributionscenter. Alle anlæg får ved registreringen entydige FID-koder. Du skal ligeledes registrere de maskiner, du bruger til produktionen og oplyse deres kapacitet.

Som importør skal du registrere dine leverandører uden for EU

Som importør af tobaksvarer til EU har du ansvar for, at de varer du importerer, ligeledes kan spores fra fabrikanten og frem til dig som importør. Det betyder, at du som importør skal registrere dine leverandører uden for EU hos den danske ID-udsteder, og hos ID-udstedere i øvrige lande, hvor du som importør vil markedsføre tobaksvarer.  Dette skyldes at fabrikanter uden for EU og deres maskiner og produkter skal have ID-numre på samme måde, som hvis produktionen foregår inden for EU, for at sikre sporbarheden på de importerede tobaksvarer.

Fra 20. maj 2024 omfatter sporbarhedskravene alle tobaksvarer

Sporbarhedskravene i EU, udvides fra 20. maj 2024 til at omfatte alle typer af tobaksvarer; Cigaret, Cigar, Cigarillo, Rulletobak, Pibetobak, Vandpibetobak, Tobak der indtages oralt, Tobak der indtages nasalt, Tyggetobak, ”Ny kategori af tobaksvarer” samt ”Anden type” jf. Kommissionens gennemførselsforordning af 15. december 2017.

Tidskrav på rapportering af oplysninger til EU-registeret

Disse oplysninger skal rapporteres inden for højst tre timer:

  • Påsætning af ID-numre på enkeltpakninger
  • Påsætning af ID-numre på sampakninger
  • Modtagelse af tobaksprodukter i en virksomhed

Disse oplysninger skal rapporteres inden for 24 timer, før tobaksprodukterne håndteres:

  •  Afsendelse af tobaksprodukter fra en virksomhed
  • Omladning
  • Opdeling af sampakninger
  • Levering til flere salgssteder med salgsvogn

Spørgsmål til registrering

Hvis du har problemer med registreringssystemet, skal du kontakte ID-udstederen Worldline SA. Det kan ske via kontaktoplysninger i registreringssystemet eller via email dl-dk-servicedesk.ext@worldline.com eller tlf. 3136 3874.

Spørgsmål til rapportering af tobaksvarers bevægelser

Hvis du har problemer med at rapportere tobaksvarers bevægelser, skal du kontakte Dentsu, der leverer det primære datalager i EU. Du kan finde kontaktoplysninger på https://eu-secondary.dentsuaegistracking.com/resources/

Spørgsmål til track and trace

Har du spørgsmål til sporbarhedssystemet for tobaksvarer, skal du kontakte Sikkerhedsstyrelsen. Det kan ske via email til sik@sik.dk eller på tlf. 3373 2000.