Spørgsmål og svar om Husweb

Her kan du finde svar på ofte stillede spørgsmål om Husweb.

Er vi uvildige, hvis vi udfylder sælgeroplysninger sammen med sælger?

Ja, for sælger sidder ved siden af, så I udfylder på vegne af sælgeren. Vi har aldrig fået nogen spørgsmål omkring det.

Hvad gør jeg, hvis en kunde ikke har telefon eller email?

Oplysningerne skal tastes ind, men de kommer ikke med ud i pdf-rapporten. Hvis det ikke er muligt at skrive mailadresse, kan man lave en manuel registrering af sælgeroplysninger. Hvis der ikke er et telefonnummer, kan man være nødt til fx at skrive 1111 1111.

Hvad gør jeg, hvis sælger ikke er til stede, fx ved dødsbo? Kan jeg så ikke lave rapporten?

Du har mulighed for at undtage sælgeroplysninger. Du skal blot skrive hvorfor. Det kan fx være i et dødsbo. Men hvis sælger har glemt det, så gensend spørgsmålene til sælger. Eller I kan tage det manuelt, fx pr. telefon.

Hvordan får jeg adgang til tidligere udarbejdede rapporter?

Fra 1. oktober 2020 vil det være muligt at hente tidligere udarbejdede rapporter som pdf’er i Husweb. Der skal søges på adressen. 

Hvorfor skal jeg vedhæfte billeder til en rapport? Og kan forsidebilledet til rapporten tages direkte?

Rapporterne har fået et nyt udseende, der er mere sælger- og købervenligt. Et billede af ejendommen på forsiden gør rapporten mere sigende, og det skal være et vellignende foto af ejendommen.
I skal levere et billede af huset. Der må ikke sættes fx et firmalogo ind. 
Billeder af skader og fejl kommer ind på sagen og er kun tilgængelige for den, der har udarbejdet rapporten.

Ja, hvis du bruger tablet, kan du tage billedet, så det kommer ind på det rigtige sted med det samme. Hvis du bruger pc, skal du tage billedet med kamera eller mobil og lægge det ind via pc’en bagefter.

Kan en lejer i en bolig give sælgeroplysninger?

Nej, det skal være den juridiske ejer af ejendommen.

Kan hele det nye registreringssystem køre offline?

Du kan bruge Husweb via en tablet, selv i områder med svagt eller intet wi-fi. På Sik.dk finder du vejledning til, hvad du skal gøre for at forberede et eftersyn, inden du går offline. Du skal blandt andet sørge for at oprette rapporten, og når du igen er online, skal du synkronisere rapporten, så dine indtastninger bliver gemt.

Kan Husweb bruges med alle webbrowsere?

Husweb er afprøvet og fungerer som minimum med Chrome, Firefox og Safari.

Kan jeg angive firmaets sagsnummer i Husweb?

Nej. Sagsnumre er firmaernes egne oplysninger. Hver tilstandsrapport og elinstallationsrapport har et unikt løbenummer.

Kan jeg give en sag i Husweb videre til en kollega?

Med virksomhedslogin eller sekretærlogin er det muligt at flytte en rapport fra én medarbejder til en anden.

Kan jeg oprette et rum eller et hus, når jeg er offline?

Du kan godt oprette et rum, mens du arbejder offline. Men hvis du skal oprette en ejendom, kræver det, at du er online, fordi du skal have kontakt til BBR-registret.

Kan jeg slette en rapport i Husweb?

Nej. Man kan slette kladder, men rapporter er låst, når de er afsluttede og betalte.

Hvis en fejlagtig rapport skal erstattes, skal der oprettes en ny rapport på samme ejendom.

Kan man begynde på en rapport, før man har fået sælgeroplysninger?

Nej, man skal have sælgeroplysningerne først, hvis sælger kan svare på spørgsmålene. Du kan ikke gå tilbage og svare på sælgeroplysninger, når du har lavet rapporten. Men der er mulighed for at udfylde oplysningerne sammen med sælgeren på stedet.

Kan man fortryde indtastninger?

Det kan man, indtil man har betalt for rapporten. Derefter skal der laves en ny rapport, hvis man har fortrudt indtastninger.

Kan man rette dato og tid for besigtigelse af en ejendom?

Nej. Der kan ikke rettes i oplysninger om besigtigelsesdato eller tidspunkt.

Datoer dannes automatisk, når rapporten oprettes. Når rapporten betales, kommer der startdato for gyldighed på.

Kan man udfylde sælgeroplysninger under eller efter besigtigelsen, hvis sælger ikke har udfyldt dem?

Sælgeroplysningerne skal være på plads inden besigtigelsen. Men der bliver mulighed for at printe et sælgeroplysningsskema ud og udfylde det på stedet. Det er også muligt at indtaste sælgeroplysninger sammen med sælger – blot skal du åbne med et link fra Husweb.

Synkroniserer rapporten automatisk, når jeg afslutter den? Eller skal jeg synkronisere, uanset om jeg arbejder online eller offline?

Du skal altid synkronisere en rapport, inden du afslutter den. Ellers kan du ikke være sikker på, at dine indtastninger bliver gemt. Du kan kun synkronisere, når du er online.

På en del sider er der en ”Gem”-knap, som man skal huske at bruge for den enkelte side. Men med ”synkroniser”-ikonet nederst til højre gemmer man også og sætter hele rapporten sammen.