Snapchat skal hjælpe unge med at huske sikkerhedsbrillerne

Publiceret d. 20. december 2018
Næsten 1 million danskere brugte sidste år Snapchat til at minde familie og venner om sikkerhedsbrillerne. Sikkerhedsstyrelsen tager igen i år Snapchat i brug for at minde folk på at huske sikkerheden, når de omgås fyrværkeri.
Fyr_fyrværkeri_nyhed_131218

Sidste år kom 254 personer til skade med fyrværkeri. 99 af dem var børn og unge under 17 år.

Ulykkerne skyldes især, at de glemmer at bruge sikkerhedsbrillerne og ikke følger øvrige sikkerhedsråd. Derfor tager Sikkerhedsstyrelsen Snapchat i brug for at minde børn og unge om at huske sikkerhedsbrillerne.

- Børn og unge repræsenterer desværre en stor del af de tilskadekomne i nytårsdøgnet. Vi bruger i år Snapchat til at minde børnene om, at de skal huske sikkerheden, når de kigger på eller fyrer fyrværkeri af. Snap er deres fortrukne medie at kommunikere på. Derfor vil vi være til stede der, hvor de befinder sig, siger Mette Cramon, kommunikationschef i Sikkerhedsstyrelsen.

Snapkode til nytårsfilter
Linsen er live hele den 31. december og kan hentes via denne kode eller ved at holde fingeren inde på skærmen, indtil linsen kom

Den 31. december bliver der på Snapchat rullet en nytårslinse og –filter ud over hele Danmark. Det vil være muligt at finde linsen i ”kausellen”, der hvor du normalt finde dine linser og filtre.

Med linsen på dumper der sikkerhedsbriller ned for øjnene. Med dem kan de unge blive mindet om og minde andre om at huske sikkerhedsbrillerne.

Der vil også være et filter, som de unge kan bruge til at lægge over billederne. Der vil være et ur, der tæller ned til nytår, og en ”raketmand”, der vil huske dem på at fyre den af sikkert.

    De fem fyrværkeriråd

    • Brug altid beskyttelsesbriller
    • Brug kun godkendt og aldrig hjemmelavet eller ulovligt fyrværkeri
    • Hold aldrig tændt fyrværkeri i hånden
    • Hold sikkerhedsafstanden og læn dig ikke ind over fyrværkeriet
    • Gå aldrig tilbage til en fuser


    Fakta om de øvrige fyrværkerikampagner

    Ud over Snapchat laver Sikkerhedsstyrelsen også en række andre kampagner, især rettet mod børn og yngre mænd. Den 19. december blev årets skolekampagne afgjort, hvor 3 skoleklasser vandt. Derudover samarbejder vi med de to populære youtubere, Alexander Husum og Niki Topgaard.

    I en VR-kampagne udsætter vi desuden unge mænd for en fyrværkeriulykke i 5D. Et antal danskere vil have mulighed for at vinde 5D-oplevelsen den 27. december.