Når du vil tatovere på messer, markeder eller festivaller

Der gælder stort set de samme krav for et fast tatoveringssted og et midlertidigt tatoveringssted, for eksempel i mobile tatoveringsvogne og på messer, festivaller og markedspladser.
Der er dog enkelte undtagelser til hygiejnekravene og kravene til opbevaring af tatoveringsblæk og tatoveringsudstyr. Desuden er der særlige regler om registrering.

Følg kravene til faste tatoveringssteder

Generelt gælder kravene i tatoveringsloven og i bekendtgørelse nr. 966 af 27. juni 2018 om infektionshygiejne og forbrugerinformation på tatoveringssteder, uanset hvor der tatoveres. Det vil sige krav til registrering, lokaler, inventar og indretning, hygiejne, blæk og information til kunder.

Undtagelser for midlertidige tatoveringssteder

På et midlertidigt tatoveringssted kan det være vanskeligt at følge de detaljerede krav til indretning, som gælder et fast tatoveringssted. Derfor er der visse undtagelser fra kravene, når det gælder indretning og registrering.

Regler for indretning

Særlige krav til et midlertidigt tatoveringssted er:

  • Der skal være adgang til håndvask indenfor 25 meter fra tatoveringsstationen, og håndvasken må ikke være i forbindelse med toilet.
  • Der skal være nem adgang til håndsæbe, hånddesinfektionsmiddel og engangspapirhåndklæder. Det vil sige, at man kan komme uhindret til det fra tatoveringsstationen.
  • Uåbnet tatoveringsblæk og sterilt og rent tatoveringsudstyr skal opbevares på et tillukket opbevaringssted, fx i en lukket plastkasse.

Krav til registrering

Et midlertidigt tatoveringssted skal enten registreres som en enhed, fx en tatoveringsmesse, eller den enkelte tatovør skal være registreret med et TAST-nummer.

Information til kunderne

Der skal udleveres den lovpligtige patientinformation til kunden, inden du begynder tatoveringen.