Sådan betaler du rapporter i Husweb fra 1. december 2021

Vejledning til, hvordan du opretter et nyt betalingskort og reserverer et fast beløb på virksomhedens profil i Husweb.
Denne vejledning skal du bruge fra 1. december 2021.

Opret et betalingskort og reserver et beløb

  1. Log ind på virksomhedsprofilen. Det er der, hvor du tidligere har tilføjet dit betalingskort.
  2. Klik på fanen "Virksomheder" i venstre side.
  3. Kør til bunden af skærmen, hvor der er et reservationsfelt. I reservationsfeltet skriver du et beløb, som der enten er dækning for på kortet eller som du har aftalt med din bank. 
    - Beløbet, du indtaster er ikke et beløb, som bliver hævet på dit kort eller som Sikkerhedsstyrelsen har til rådighed.
    - Reservationsbeløbet fungerer ligesom et klippekort.
    - Reservationsbeløbet kan stå der hele kortets løbetid, medmindre din bank har andre interne regler.
    - Du kan altid følge med i, hvad der er tilbage af dit reservationsbeløb ud for kortoplysningerne på virksomhedsprofilen. Når reservationsbeløbet er opbrugt eller betalingskortet udløber, skal der laves en ny reservation. Dette gøres ved at følge denne vejledning igen.
  4. Klik på ”Tilføj nyt kort” og enten El eller Byg.
  5. Du sendes nu videre til betalingsvinduet (DIBS), hvor du skal udfylde betalingsoplysninger. Når du har godkendt dette, lukker vinduet. Når betalingsvinduet lukker, trykker du på ”Gem oplysninger”.
  6. Husk at logge ud af virksomhedsprofilen, så du kan gå ind på din brugerprofil og igen oprette rapporter.

Ændring af kortoplysninger

Hvis betalingsoplysningerne skal ændres, er det nødvendigt at slette betalingskortet og tilføje et nyt betalingskort med de nye oplysninger samt reservere nyt beløb.

Hvorfor skal jeg reservere et beløb på betalingskortet i Husweb?

Grundet EU-lovgivning (læs mere her) om bekræftelse på onlinekøb har det været nødvendigt med en ny løsning i Husweb. På denne måde kan du betale for rapporterne uden at skulle godkende hver enkelt betaling med NemID/MitID.

Det er desværre den eneste løsning, hvor NETS accepterer betalinger uden godkendelser med NemID/MitID. 

Betaling af rapporten

En tilstandsrapport eller elinstallationsrapport, der er betalt, skal verificeres i forhold til betalingen, inden den vises som betalt i Husweb. Der kan derfor godt gå lidt tid, før rapporten skifter status til betalt.


29. november 2021