Aktuelt om huseftersyn

Få overblik over ændringer i håndbøger, vejledninger og andre forhold omkring huseftersynsordningen samt tilstandsrapporter og elinstallationsrapporter.

Læg mærke til...

Husweb: Nedetid d. 20/2-24
Da vi står overfor en større opdatering af Husweb, så vil der d. 20/2-24 være en større nedetid.
Det betyder, at systemet vil blive taget ud af drift, og man vil kunne forvente, at systemet ikke vil kunne benyttes i tidsrummet mellem klokken 10:00-12:30. Vores test har vist, at hvis alt foregår hensigtsmæssig så vil opdateringen tage 45 minutter, men vi afsætter dette vindue i tilfælde af, der skulle opstå uhensigtsmæssigheder.

Hvis du har opgaver der skal udføres indenfor tidsrummet, så anbefaler vi at du på forhånd foretager nødvendige tiltag, som sikrer at du vil kunne arbejde på anden vis i perioden.

Tak for din forståelse.

Med venlig hilsen
Sikkerhedsstyrelsen

19. januar 2024: Pt. mangler noget af indholdet vedr. huseftersynsordningen på Boligejer.dk. Se mere i informationsbrevet her: 

11. december 2023: Onsdag d. 13. december 2023 i tidsrummet kl. 12.00-12.30 kører vi den nye opdatering af Husweb igen efter tilbagerullet. Vi har i den mellemliggende periode testet, men derfor kan der alligevel opstå fejl, som vi ikke har kunnet fremprovokere i test. Derfor er det vigtigt, at i hurtigst muligt får meldt fejlene ind til os.

OBS! Det er vigtigt, at I alle logger helt ud af Husweb på pilen i menuen til venstre inden opdateringstidspunktet, da i ellers vil køre videre på den forkerte version og dermed kan risikere datatab.

31. august 2023: Der er en ny version af håndbogen til elinstallationsrapporter med en rettelse i punkt 4.1. Se håndbogen her: https://www.sik.dk/erhverv/huseftersynsordningen/vejledninger/eleftersyn/haandbog-elinstallationsrapporter 

16. august 2023: Ejendomsnumre i Husweb er ændret til BFE-numre, og opdateringerne af Husweb kan have påvirket arbejdet med tilstandsrapporter og elinstallationsrapporter.

27. april 2023: Tak for nogle gode informationsmøder

På sidste uges informationsmøder for bygningssagkyndige handlede et af indlæggene om brand og bygningsreglementer gennem tiden.

Som bygningssagkyndige skal I indtil videre fortsætte med de samme vurderinger af bygninger som tidligere.

Fra Sikkerhedsstyrelsen vil vi inden for få uger sende et informationsbrev til jer, hvor vi bl.a. specificerer, om der er forhold, der kan betragtes som ”åbenlyse ulovligheder” og skal indgå i denne skadeskategori i tilstandsrapporterne.

30. marts 2023: 1. maj 2023 stiger administrationsgebyret for elinstallationsrapporter til 105 kr.

22. februar 2023: En ændring til bekendtgørelsen om elinstallationsrapporter er sendt i høring. Ændringen drejer sig om fastsættelse af gebyr for udarbejdelse af rapporter. Der lægges op til en gebyrændring pr. 1. maj 2023 til en gebyrstørrelse på 105 kr.

20. januar 2023: Statistikkerne for antal tilstandsrapporter og elinstallationsrapporter i 2022 er justeret. Statistikkerne findes her: https://www.sik.dk/erhverv/huseftersynsordningen/nyheder-statistik-og-informationsmoeder/statistik 

13. januar 2023: Håndbog til elinstallationsrapporter er opdateret (punkt 8.1) med information om, hvordan det kan afklares, hvornår installationen er udført. Se håndbogen her.

25. november 2022: Husweb bliver kortvarigt lukket ned torsdag den 8. december
Husweb skal flyttes til nye servere for at stabilisere driften og sikre bedre kapacitet i it-systemet. Derfor lukkes Husweb ned torsdag den 8. december 2022 fra kl. 8 og 15-30 minutter frem. Under nedlukningen er det ikke muligt at bruge Husweb til at udarbejde tilstandsrapporter eller elinstallationsrapporter eller udføre andet arbejde i programmet.

28. oktober 2022: Fejl i sælgeroplysninger i Husweb.
Vi har konstateret, at der i perioden fra torsdag den 27. oktober kl. 12 og frem til fredag formiddag har været en fejl i sælgeroplysningsskemaet i Husweb. Det betyder, at der kan være kommet for mange spørgsmål med i sælgeroplysningerne i tilstandsrapporterne. Der kan muligvis også være nogle elektrikere, der har haft problemer med at inddatere elspørgsmål.

Fejlene i Husweb er opstået i forbindelse med en opdatering i programmet. Denne opdatering bliver rullet tilbage fredag formiddag, men vi opfordrer alle, der har udarbejdet rapporter mellem torsdag middag og fredag mellem kl. 10 og 11 til at være opmærksomme på, at rapporterne har det korrekte indhold.

Hvis du vil være sikker på, at du arbejder i den korrekte udgave af Husweb, bør du logge ud og derefter logge ind igen. 

Er der spørgsmål, så kontakt Sikkerhedsstyrelsen på tlf. 33 73 20 00.

28. september 2022: Håndbog til elinstallationsrapporter er opdateret. Se håndbogen her

7. marts 2022: Håndbog til elinstallationsrapporter er opdateret. Se håndbogen her 

15. februar 2022: Sælgeroplysninger fejler ved fornyelser

Der kan være problemer med oprettelse af sælgeroplysninger i Husweb, hvis rapporter skal fornyes eller sælgeroplysninger skal genfremsendes. En ny leverandør vil stå for driften af Husweb fra 1. april 2022, og på det tidspunkt vil fejlrettelser omkring sælgeroplysninger og BBR få højeste prioritet. Indtil da opfordrer vi til, at I indtaster sælgeroplysningerne manuelt.

I er fortsat velkomne til at komme med ønsker til forbedringer, men fejlretninger vil blive prioriteret før forbedringsønsker.

31. januar 2022: Gebyr for tilstandsrapporter stiger 1. marts 2022.
Fra 1. marts 2022 vil gebyret for en tilstandsrapport stige til 325 kr.

Gebyret for tilstandsrapporter har i en periode siden Sikkerhedsstyrelsens overtagelse af ordningen (1. januar 2017) ekstraordinært været nedsat for at afvikle et akkumuleret overskud. Gebyret skal nu, hvor tidligere års overdækning er udlignet, igen afspejle det reelle omkostningsniveau i ordningen for at sikre samlet økonomisk balance.

Gebyret dækker håndtering af myndighedsansvaret, administration af ordningen, honorering af tekniske revisorer samt Sikkerhedsstyrelsens gennemførsel af administrative kontroller. Endeligt dækker gebyret systemudgifter til Husweb-systemet, som stilles til rådighed af SIK, samt behandling af klagesager og sekretariatsbetjening i Nævnenes Hus.

Der er udsendt information til brancheorganisationer mv., og der er mulighed for at kommentere stigningen over for Sikkerhedsstyrelsen frem til 25. februar kl. 12 på email til sik@sik.dk.

10. december: Håndbog til eleftersyn er opdateret.

29. november: Husweb er ikke tilgængeligt tirsdag den 30. november mellem kl. 20 og 22, da der skal opdateres med ny betalingsløsning. 

Du kan se en vejledning til betalingsløsningen her: https://www.sik.dk/erhverv/huseftersynsordningen/vejledninger/husweb/saadan-betaler-du-rapporter-husweb-1-december-2021

10. november: Betalingsløsningen på Husweb ændres først 1.december, så alle brugere kan nå at få oprettet reservationsadgang på deres betalingskort.

3. november: Der ændres i betalingsløsningen på Husweb pr. 15. november. Du skal slette dit betalingskort i systemet og tilknytte det igen. Hvis du reserverer et beløb til betaling, slipper du for at godkende alle betalinger med NemID/MitID.
Læs mere i brevet, der er udsendt til alle virksomheder via eBoks.

Se brevet i downloadboksen nedenfor.

13. oktober: Håndbog til eleftersyn er opdateret.

20. august: Husweb har været ude af drift. Problemet er løst.

20. juli 2021: Sikkerhedsstyrelsen og Nævnenes Hus søger 30 tekniske revisorer/skønsmænd til huseftersynsordningen. Læs mere på ted.europa.eu. Linket er opdateret, da en ny udbudsproces er sat i gang. Der er ansøgningsfrist 17. august kl. 12. 

18. maj: Håndbog til eleftersyn er opdateret (pkt. 21).

12. maj: Brugere spørges om huseftersynsrapporter og Husweb.
1. oktober 2020 blev nye tilstandsrapporter og elinstallationsrapporter samt det nye it-system Husweb taget i brug. Med de nye rapporter og udviklingen af Husweb har Sikkerhedsstyrelsen ønsket at øge både brugervenligheden for dem, der udarbejder rapporter og forbrugernes forståelse af rapporterne i huseftersynsordningen.

Beskikkede bygningssagkyndige og elinstallatørvirksomheder, der anvender Husweb i arbejdet, bliver af Sikkerhedsstyrelsen inviteret til at give feedback på den nye huseftersynsordning og Husweb. Der bliver sendt link til spørgeskemaundersøgelsen til elinstallationsvirksomhedernes e-Boks. Bygningssagkyndige vil modtage det i deres private E-boks.

Spørgeskemaundersøgelsen tager ca. 10 minutter at udfylde, og besvarelsen er anonym. Dem, der vil deltage i mere dybdegående interviews, kan give deres kontaktoplysninger til sidst i spørgeskemaundersøgelsen.

Svarfristen er 24. maj 2021.

5. maj: Video af informationsmøde for bygningssagkyndige kan ses her.

23. april: Håndbog til elinstallationsrapporter er opdateret. 

14. april: Håndbog og vejledning 1, 3, 4 og 5 for bygningssagkyndige er opdateret. 

8. april: Vejledning til at arbejde offline er opdateret. Se den ny vejledning på denne side.

26. marts: Det er fra den 31. marts ikke længere muligt at lave allonger til gyldige tilstandsrapporter fra HEweb. De tilstandsrapporter, der senest er oprettet i det tidligere program HEweb, udløber den 31. marts, og derfor er det ikke længere muligt at tilgå systemet for at lave en allonge.
Alle tidligere tilstandsrapporter - nye som gamle - findes fremadrettet på Husweb under den konkrete ejendom.

16. marts: Husweb var ramt af netværksproblemer mandag eftermiddag. Programmet er tilgængeligt igen. 

8. marts 2021: Der er lagt nyt release på Husweb. Det indeholder dette:

  • Låsningsfunktion: Du kan se, om en rapport er blevet hentet af en anden bruger og om der arbejdes i rapporten. Som bruger kan du se, om der har været arbejdet på rapporten på en anden enhed end den, du sidder med netop nu.
  • Rumhåndtering - ‘indvendige rum (tilstandsrapporter): Alle bygninger der tilføjes eller er en del af oprettelsen, bliver oprettet med et standardrum kaldet, ”indvendigt rum”. Dette rum kan enten slettes, omdøbes eller du kan lade det være. Rummet oprettes for at sikre, at der ikke skal tilføjes rum på etager og  sekundære bygninger for at kunne afslutte rapporten. Hvis ikke der er registreret skader eller undtagelser i det ”indvendige rum”, kommer det ikke med i tilstandsrapporten.
  • Rettelse i pdf-rapporten under sælgeroplysninger: Bemærkningen om, hvorfor oplysninger om ejendommen ikke er udfyldt af sælger, kommer nu med i pdf’en.
  • Nyt løbenummerformat for “kladder”: Kladder får et løbenummer. Dette nummer vil rapporten have, mens du arbejder med den. Når rapporten afsluttes og betales, får den et rigtigt løbenummer. Det sikrer fortløbende løbenumre på rapporter, og slettede kladder optager ikke et rigtigt løbenummer og giver huller i løbenummer-serien.
  • Kontoudtog med export til excel-fil: Nu kan du eksportere en excel-oversigt over alle gennemførte transaktioner med oplysninger, der kan anvendes til afstemning for bogholderiet.
  • Feedback ved synkronisering: Du får nu en lille besked, når en synkronisering er gennemført og om den er succesfuld eller er fejlet.
  • Performanceforbedring ved billed-upload i afslutningsflowet. Vi har lavet nogle optimeringer på det afsluttende synkroniseringsflow, så det skulle opleves lidt hurtigere.
  • Ny søgefunktion. Vi har forbedret søgefunktionen, så det bliver nemmere at filtrere rapporter og finde den/dem, du leder efter.
  • Ny rapportoversigt. Vi har fjernet de enkelte faner og samlet disse i en ny søgefunktion/filtrering. Derudover har vi samlet rapporter og revisioner, så man i oversigten altid få vist den seneste version af rapporten. Såfremt der er lavet revision(er) på rapporten, kan du se tidligere revisioner ved at folde en liste ud for den enkelte rapport.

28. januar 2021: BBR-data opdateres ikke fra 1. til 3. februar. I forbindelse med, at OIS-HE-webservicen omlægges fra KMD til Netcompany, vil der være en periode fra 1. februar til 3. februar kl.12, hvor data, der trækkes fra BBR, ikke bliver opdateret. Man vil stadig kunne lave tilstands- og elinstallationsrapporter i Husweb, men man vil kunne risikere at få forældede data, hvis der er ændret i BBR-oplysninger og ejerdata i ovenstående tidsrum.
Det forventes hos Netcompany, at der er normal drift og at nye data igen vil være tilgængelige fra d. 3. februar kl. 12. Omlægningen gælder alle, der anvender OIS-HE-servicen, da driften af denne flyttes fra KMD til Netcompany

22. januar 2021: Se ny releaseplan for Husweb nederst på siden.

20. januar 2021: Håndbog til elinstallationsrapporter er opdateret.

18. januar 2021: Nyt tidspunkt for optagelseskursus for beskikkede bygningssagkyndige.

Optagelseskursus for nye bygningssagkyndige i uge 50 er aflyst - nyt kursus i uge 5, 2021. Læs mere her.

    14. december: Der er kommet opdateringer til Husweb.

    20. november: Bruger du version 1.17.0 af Husweb, er der sket nogle ændringer.

    November: Der har været en symbolfejl i enkelte elinstallationsrapporter. Find beskrivelse af fejlen i downloadboksen nedenfor.

    7. oktober: Sælgeroplysningsskema version 3.0 er tilgængeligt. Find det her. 

    29. september: Vejledning 1, 2 og 3 til Håndbog for bygningssagkyndige er opdateret. Se de reviderede vejledninger her.

    21. september: Håndbog for bygningssagkyndige samt vejledning 6. Sælgeroplysninger er opdateret. Se de reviderede udgaver her.

    18. september: Håndbog for elinstallatørvirksomheder er opdateret. Se den reviderede udgave her.

    Informationsbreve

    Se materiale, der er udsendt til bygningssagkyndige og elinstallatørvirksomheder.

    Udvikling og ændringer i Husweb - releaseplan

    Husweb vil være i stadig udvikling, og der planlægges ud fra 4-5 releases af større ændringer om året.

    Ændringer til skadestekster, symboler mm. vil foregå løbende.

    Når der er væsentlige fejl, der skal udbedres, kommer der driftsmeddelelse på Husweb.

    Der vil være oversigt over planlagte ændringer på Sik.dk, og når større ændringer gennemføres, informeres der på Husweb.

    Plan for kommende releases (forbehold for ændringer)

    Release 2: 3. maj 2021. De ændringer i Husweb, der skulle være sat i værk som en release i starten af maj, er blevet udsat. Dette skyldes, at der netop nu er en brugerundersøgelse for Husweb i gang blandt bygningssagkyndige og elinstallationsvirksomheder. Når undersøgelsen er afsluttet, vil resultaterne indgå i prioriteringen af, hvilket indhold der skal være i de kommende releases. Dermed vil de næste ændringer af Husweb efter planen ske i slutningen af august.

    Release 3: 23. august 2021. Ændringsønsker skal sendes til sik@sik.dk senest 21. maj.

    Release 4: 22. november 2021. Ændringsønsker skal sendes til sik@sik.dk senest 27. august.

    Ændringsønsker

    Sikkerhedsstyrelsen modtager mange ønsker om ændringer af Husweb. Forslagene vurderes, både konkret og i forhold til, om de kolliderer med andre ønsker eller kan være i strid med principperne i huseftersynsordningen. De forslag, det er muligt at gennemføre, prioriteres. Nogle vil kunne gennemføres umiddelbart, mens andre afventer en kommende samlet release af ændringer i Husweb.

    Ønsker til ændringer af Husweb kan sendes til sik@sik.dk.


    Siden er opdateret 27. april 2023