Sikkerhedsstyrelsen
  2. Zoom ind
  3. Zoom ud

Pas på flyvende trampoliner

Det danske vejr er hårdt for havetrampoliner. Især efteråret byder på mange skader med flyvende trampoliner. Sikkerhedsstyrelsen, Forbrugerrådet og Børneulykkesfonden giver gode råd til at gøre havetrampolinerne efterårs- og vinterklar.

Bladene rasler af træerne, fuglene flyver på træk og efterårsblæsten suser ind over landet. Men sommerens sjove legeredskab, havetrampolinen, står stadig på græsplænen, og der får den så lov til at passe sig selv vinteren over. Det viser en undersøgelse foretaget af Børneulykkesfonden, hvor over halvdelen af de danske trampolinejere har svaret, at de lader trampolinen stå ude hele året, og at de ikke vedligeholder den.  68 procent har desuden svaret, at de ikke har fastgjort trampolinen i jorden.

- Vi ser desværre hvert år personulykker forårsaget af flyvende havetrampoliner, og samtidig kan de forvolde store materielle skader. Den danske vinter er hård for trampolinen, som i værste fald kan være farlig at bruge, når foråret kommer, hvis den har stået ude hele vinteren, siger Mette Cramon, kommunikationskonsulent i Sikkerhedsstyrelsen.

Sikkerhedsstyrelsen, Børneulykkesfonden og Forbrugerrådet har i løbet af foråret og sommeren kørt en landsdækkende kampagne med fem gode råd til sikker adfærd på trampolinen. Kampagnen hedder Hop med hovedet!, og den henvender sig til alle danske børn og deres forældre. Baggrunden er, at 8.700 børn hvert år ender på skadestuen efter uheld på havetrampolin.

Men det er som sagt ikke kun hopperiet, der kan give skader. Det kan vind og vejr også, og derfor har de tre aktører lavet to gode råd til at gøre trampolinen blæst- og kuldeklar.

1. Pas på flyvende trampoliner – sørg for at de ikke kan lette
Havetrampoliner er ofte så lette, at de ikke kan stå fast i efterårsblæsten. Det mest optimale er at tage trampolinen ind og opbevare den nedpakket indtil foråret. På den måde sikrer du, at trampolinen ikke blæser væk eller udsættes for frost. Har du ikke mulighed for at opbevare havetrampolinen indenfor, så pak den gerne sammen og læg den et tørt sted.

Kan den ikke pakkes sammen, så bind den fast til noget, der ikke flytter sig eller fastgør den f.eks. med kraftige pløkker i jorden. Hvis der lægger sig sne på dugen eller overdækningen, skal sneen fjernes løbende, så vægten ikke belaster og beskadiger dug og fjedre.

2. Tjek fjedre og kantpuder, før du hopper løs
Det danske vejr er hårdt for havetrampoliner. Derfor er det en god ide at tjekke trampolinen grundigt. Tjek især fjedre og kantpuder for slitage, men også nettet og selve trampolindugen skal ses efter i sømmene.

Hvis man vil vide mere om de gode trampolinråd eller se den sjove tegnefilm med Jeppe, så klik ind på www.hopmedhovedet.dk

Har I spørgsmål, så kontakt gerne:

• Mette Cramon, kommunikationskonsulent i Sikkerhedsstyrelsen, tlf. 25 43 16 53
  • Nini Andersen, projektleder i Børneulykkesfonden, tlf. 30 37 82 39